مقالات فیروز دنتال

راهنمای استفاده و نگهداری یونیت دندانپزشکی زیگر v1000

استفاده و نگهداری یونیت دندانپزشکی زیگر v1000

یکی از یونیت های دندانپزشکی بسیار خوب، یونیت دندانپزشکی زیگر v1000 یا همان یونیت دندانپزشکی  فیروز 1000 می باشد. اگر شما این یونیت را تهیه کرده اید لازم است تا نحوه استفاده و نگهداری یونیت دندانپزشکی زیگر v1000 را یاد بگیرید. پس تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

نکات مهم در استفاده و نگهداری یونیت دندانپزشکی زیگر v1000

از شما مصرف کننده عزیز تقاضا داریم پیش از باز نمودن جعبه، دفترچه راهنمای استفاده و نگهداری یونیت دندانپزشکی زیگر v1000 را با دقت کامل مطالعه نمایید تا در راه اندازی و استفاده از دستگاه دچار مشکل نگردید. بخش‌های مشخص شده با عبارات “هشدار” و “توجه” برای جلوگیری از خسارت به تجهیزات، بیمار و اپراتور حتما باید مورد توجه قرار گیرد. در صورت هر گونه مشکل در طول نصب و راه اندازی یا هنگام تعمیر لطفا با شماره‌های شرکت تماس حاصل نمایید.

معرفی بخش‌های مختلف یونیت دندانپزشکی  فیروز 1000

تابلت یونیت

این دستگاه دارای دو مدل شیلنگ از پایین و بالا می‌باشد.

1.    عملکرد کلی:

    توجه: قبل از هرگونه استفاده و نگهداری یونیت دندانپزشکی زیگر v1000، اطمینان حاصل شود که دستگاه در محل خود جاگیری شده است.

1 – 1: کلید اصلی دستگاه جهت روشن نمودن

کلید را در حالت 1 قرار دهید. کلید روشن شده و دستگاه آماده کار می‌گردد.

1 – 2: معرفی کلیدهای مربوط به پنل تابلت و دستیار

1 – 3: عملکرد کلیدهای پنل تابلت و دستیار

1 – 3 – 1: کلیدها

این کلیدها برای جا به جایی پشتی و کفی صندلی به محل مورد نظر استفاده می‌شوند.

1 – 3 – 2: کلید پوزیشن A و B

این کلیدها برای تنظیم صندلی در جایگاه مورد نظر مورد استفاده قرار می‌گیرد. با نگاه داشتن کلید A یا B به مدت 5 ثانیه پوزیشن صندلی ذخیره می‌گردد و با فشردن کلید A یا B در هر زمان، صندلی در موقعیت مکانی ذخیره شده قرار می‌گیرد.

1 – 3 – 3: کلید SP

صندلی را در حالت مورد نظر قرار داده و با نگه داشتن کلید SP به مدت 5 ثانیه موقعیت مکانی آن ذخیره می‌شود و هنگامی که کلید SP زده می‌شود صندلی به حالت تنظیم شده، می‌رود و همزمان کاسه شور و لیوان پرکن عمل می‌کنند.

این کلید زمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد که بیمار در حین کار بخواهد دهان خود را خالی نماید، با زدن این دکمه پشتی به حالت عمودی که قبلا تنظیم شده است، رفته و لیوان و کاسه شور همزمان کار می‌کنند و بیمار به حالت نشسته در می‌آید. با زدن مجدد این دکمه، صندلی به حالت قبلی خود باز می‌گردد.

1 – 3 –  4: کلید Emergency Position

با فشردن این کلید، صندلی در حالت اضطراری قرار می‌گیرد. برای تعریف مکان صندلی در این حالت، ابتدا صندلی را در حالت مورد نظر قرار دهید و سپس کلید Emergency Position را 5 ثانیه نگه دارید، مکان صندلی زخیره می‌شود و با انتخاب این دکمه در هر زمانی، صندلی در موقعیت ذخیره شده قرار گرفته و چراغ روشن می‌گردد. در حقیقت این دکمه شروع به کار دستگاه تعریف می‌گردد.

1 – 3 – 5: کلید Zero Position

با نگه داشتن کلید به مدت 5 ثانیه موقعیت صندلی ذخیره می‌گردد. هنگامی که این کلید فشرده می‌شود، صندلی به حالت zero position رفته و چراغ به صورت خودکار خاموش می‌شود.

این پوزیشن برای زمانی کاربرد دارد که کار پزشک تمام شده و بیمار می‌خواهد از روی صندلی بلند شود. با زدن این کمه کفی صندلی پایین آمده و پشتی عمود می‌شود. (می‌توان با روش بالا موقعیت کفی و پشتی صندلی را به دلخواه تغییر داد)

1 – 3 – 6: کلید کاسه‌شور

برای زمان دادن به کاسه شور، ابتدا کلید کاسه‌شور را به مدت 5 ثانیه نگه دارید تا چراغ اندیکاتور روشن شود، سپس کلید را یک لحظه فشار دهید تا آب وارد کاسه کراشوار شود، پس از گدشت زمان دلخواه مجددا کلید را فشار دهید تا آب قطع گردد. این زمان به عنوان تایم کاسه شور ذخیره می‌شود.

1 – 3 – 6: کلید لیوان‌پرکن

با نگاه داشتن کلید تنظیمات به مدت 5 ثانیه چراغ اندیکاتور روشن می شود. با فشردن کلید لیوان‌پرکن و گذشت زمان دلخواه برای پرشدن لیوان توسط آب و فشردن مجدد کلید، تایم لیوان ذخیره می‌گردد.

1 – 3 – 7: کلید آبگرمکن

با فشردن این کلید چراغ اندیکاتور چشمک‌زن می‌شود، وقتی درجه حرارت آب به میزان تنظیم شده (تقریبا 50ºc) برسد، چراغ ثابت شده و می‌توان از آب گرم برای اینسترومنت‌ها استفاده نمود.

1 – 3 – 8: کلید ON/OFF نگاتسکوپ

با فشردن این کلید نگاتسکوپ کوچک روی تابلت روشن شده و پس از گذشت 3 دقیقه به صورت خودکار خاموش می‌شود.

1 – 3 – 9: کلید ON/OFF فایبر

در صورت وصل نمودن توربین فایبراپتیک از این کلید استفاده می‌شود.

1 – 4: چراغ یونیت دندانپزشکی  فیروز 1000 ( زیگر V1000 )

1 – 4 – 1: چراغ هالوژن

یک کلید دستی روی بازوی چراغ وجود دارد که 3 حالته است :

1 – 4 – 2: چراغ LED :

در این مدل، سنسوری در زیر چراغ تعبیه شده است که هنگامی که دست در فاصله 50 تا 120 میلیمتری آن قرار می‌گیرد، چراغ روشن می‌شود. با نگه داشتن دست به مدت 0.5 ثانیه می‌توان شدت نور را تنظیم نمود.

1 – 5: تنظیم بازوی تابلت

دسته تابلت را گرفته و دکمه قفل بادی روی دسته را فشار دهید. سپس بازو را به محل دلخواه برده و دکمه را رها کنید. بازو در موقعیت مورئ نظر ثابت می‌گردد.

1– 6: سینی ابزار

این سینی قابلیت تحمل وزن تا 3kg را دارد و همچنین بازوی آن تا 180 درجه قابلیت چرخش دارد.

1 – 7: زیرسری

پیچ چرخشی زیر سری را در جهت خلاف عقربه‌های ساعت به اندازه 2 دور بچرخانید، در این حالت زیر سری آزاد شده و می‌توان آن را جابه‌جا نمود. سپس زیرسری را در موقعیت دلخواه قرار داده و پیچ پشت زیر سری را مجددا به حالت اول برگردانید.

1– 8: تنظیم هوای اینسترومنت

با استفاده از ولومی‌های تعبیه شده در زیر تابلت که مربوط به تنظیم هوا می‌باشد، می‎‌توان میزان هوای اینسترومنت‌ها را تنظیم نمود.

1 – 9: تنظیم آب اینسترومنت

میزان آب اینسترومنت‌ها با استفاده از ولومی زیر تابلت قابل تنظیم است.
با چرخش ولومی آب در جهت عقربه ساعت، میزان آب کم شده و با چرخش در جهت خلاف عقربه‌های ساعت، میزان آب زیاد می‌شود.

1 – 10: ساکشن

با برداشتن سرساکشن از روی نگهدارنده، ساکشن شروع به کار کرده و با قرار دادن سر ساکشن در نگهدارنده، ساکشن متوقف می‌گردد.

1 – 11: سیستم آب اضطراری

این سیستم از یک مخزن آب تشکیل شده است که در باکس یونیت تعبیه می‌گردد. با انتخاب سیستم آب اضطراری، آب تابلت و دستیار توسط این مخزن تأمین می‌شود. به همین دلیل این مخزن باید پر باشد.

1 – 11 – 1: تنظیم مخزن آب اضطراری

1.    کلید دو حالته که روی باکس تعبیه شده است را در موقعیت pressure relief قرار دهید. در این حالت فشار هوا وارد مخزن شده و باعث انتقال آب به سیستم یونیت می‌گردد.

2.    مخزن آب اضطراری را باز کرده و آن را با آب پر کنید.
3.    مخزن را مجددا بسته و کلید فشار را در موقعیت pressure increase قرار دهید.
4.    کلید دو حالته دیگری در کنار کلید قبلی تعبیه شده است که برای انتخاب حالت آب اضطراری استفاده می‌شود. این کلید را در حالت distilled water قرار دهید.
توجه: در صورتی که از آب اضطراری استفاده نمی‌کنید، حتما به این نکته توجه کنید که کلید دو حالته در موقعیت Tap Water قرار گیرد. در غیر این صورت آب توربین‌ها قطع می‌شود.

1 – 12: پدال

Chair Position Adjustment: با استفاده از این قسمت می‌توان صندلی و پشتی صندلی را تنظیم نمود.

کلید SP/A: با فشردن این کلید صندلی به حالت SP که برای یونیت تنظیم شده می‌رود. در صورتی که این کلید بیشتر از 2 ثانیه نگه داشته شود، صندلی در موقعیت A که از قبل تعیین شده، قرار می‌گیرد.

کلید 0/B: با فشردن این کلید صندلی در حالت rest قرار می‌گرد و با نگه داشتن آن بیشتر از 2 ثانیه، صندلی به پوزیشن B می‌رود.

کلید chip blow air: برای توربین‌های 4 سوراخ استفاده می‌شود. با فشردن این کلید هوای خشک به داخل دهان بیمار اسپری می‌شود.

کلید قطع و وصل: با استفاده از این کلید می‌توان آب اینسترومنت را قطع و وصل نمود.

اهرم پدال: با فشردن این بخش می‌توان سرعت و قدرت اینسترومنت‌ها را تنظیم نمود.

1 – 13: تمیز نمودن ساکشن و فیلترهای یونیت دندانپزشکی

قاب زرد ساکشن را از محل خود جدا نموده و فیلتر را باز کنید، سپس فیلترها را تمیز کرده و جا بزنید. فیلترهای ساکشن باید یک روز در میان تمیز شوند.

1 – 14: تمیز نمودن کاسه کراشوار

درپوش و چاهک کاسه را خارج کرده و تمیز نمایید و مجددا در محل خود قرار دهید.

تمیز نمودن کاسه کراشوار

Related Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *