مقالات فیروز دنتال

مصرف آنتی بیوتیک قبل از اقدامات دندانپزشکی ضروری است؟

مصرف آنتی بیوتیک قبل از اقدامات دندانپزشکی | تجهیزات دندانپزشکی فیروز دنتال

آماده شدن برای مراجعه به دندانپزشک و انجام اقدامات دندانپزشکی، یکی از دغدغه های اصلی افراد است. بسیاری از افراد تصور می کنند که می توانند با مصرف آنتی بیوتیک قبل از اقدامات دندانپزشکی، خودشان را بهتر برای مراجعه به دندانپزشک آماده کنند. اگرچه در برخی از موارد، مصرف آنتی بیوتیک ضروری است. اما این موضوع نشان می دهد که در برخی از موارد نیز عدم مصرف آنتی بیوتیک مفیدتر از مصرف آن است.

با توجه به اهمیت مصرف آنتی بیوتیک قبل از اقدامات دندانپزشکی برای گروهی از افراد و عدم مصرف بی رویه آنتی بیوتیک برای عموم افراد، در ادامه این مقاله قصد داریم در مورد این موضوع بیشتر صحبت کنیم. بنابراین، اگر شما هم قصد مراجعه به مطب های دندانپزشکی را دارید و می خواهید بدانید که باید آنتی بیوتیک مصرف کنید یا خیر، با ما در ادامه این مقاله همراه باشید.

مصرف آنتی بیوتیک قبل از اقدامات دندانپزشکی؛ ضروری یا غیر ضروری؟

یکی از سوالات رایجی که در بین مراجعین مطب های دندانپزشکی وجود دارد این است که آیا نیاز به مصرف آنتی بیوتیک داریم یا خیر؟ به طور کلی، نمی توان گفت که همه مراجعین مطب های دندانپزشکی، نیاز به مصرف آنتی بیوتیک دارند. حتی پزشکان نیز توصیه به مصرف آنتی بیوتیک قبل از اقدامات دندانپزشکی نمی کنند.

تنها گروهی از افراد به دلیل داشتن عفونت یا بیماری های زمینه ای، باید قبل از مراجعه به دندانپزشک از آنتی بیوتیک استفاده کنند. البته نحوه مصرف آنتی بیوتیک قبل از اقدامات پزشکی نیز بسیار حائز اهمیت است. به طوری که اگر با نحوه مصرف آنتی بیوتیک ها آشنایی نداشته باشید، احتمال اینکه در اثر گذر زمان دچار مشکلات و عوارض مختلفی شوید، وجود دارد.

با ابزارهای مورد استفاده در فرآیند کشیدن دندان آشنا شوید.

چه مواقعی مصرف آنتی بیوتیک قبل از اقدامات دندانپزشکی ضروری است؟

حال که متوجه شدیم مصرف آنتی بیوتیک قبل از اقدامات دندانپزشکی همیشه ضروری نیست؛ می خواهیم بدانیم چه افرادی باید از آنتی بیوتیک استفاده کنند. به طور کلی، زمانی که دندان یا لثه دچار عفونت شده باشد، بهتر است که از آنتی بیوتیک استفاده شود. در این صورت میزان عفونت و تورم کاهش پیدا می کند و مراحل درمان دندان بهتر صورت می گیرد.

البته باید توجه داشت که حتی در اثر وجود عفونت در دندان، نمی توان بدون نظر پزشک از آنتی بیوتیک ها استفاده کرد. چون در برخی از موارد، عفونت دندان نیازی به مصرف آنتی بیوتیک ندارد و می تواند توسط پزشک تخلیه شود. در برخی از موارد، استفاده از آنتی بیوتیک ها برای کنترل باکتری های در حال رشد در محل دندان، ضروری تر است. به همین خاطر، توصیه می شود که افراد برای مصرف آنتی بیوتیک ها با پزشک مشورت کنند.

گروه دیگری از افراد که نیاز به مصرف آنتی بیوتیک قبل از اقدامات پزشکی دارند، افرادی هستند که قصد پیشگیری از بروز عفونت های دندانی یا لثه ای را دارند. البته تعداد محدودی از دندانپزشکان، مصرف آنتی بیوتیک را برای پیشگیری از عفونت های دندانی توصیه می کنند. ولی در صورتی که فرد به هر دلیلی دارای شرایط خاص باشد، می توان در صورت نیاز اقدام به مصرف آنتی بیوتیک برای کاهش عوارض جانبی ترمیم و اصلاح دندان ها کرد.

عوارض بی رویه و بی دلیل مصرف آنتی بیوتیک قبل از اقدامات دندانپزشکی

عوارض مصرف بی رویه و بی دلیل آنتی بیوتیک قبل از مراجعه به دندانپزشک

حال که متوجه شدید مصرف آنتی بیوتیک قبل از اقدامات دندانپزشکی برای همه ضروری نیست، بد نیست که در مورد عوارض مصرف بی رویه آنتی بیوتیک نیز اطلاعات کسب کنید. به طور کلی، آنتی بیوتیک ها می توانند برای درمان و کنترل عفونت استفاده شوند. اما هر نوع عفونتی، نیاز به آنتی بیوتیک خاص دارد. از این رو حتی اگر به مصرف آنتی بیوتیک قبل از اقدامات پزشکی نیاز دارید، بهتر است که در مورد نوع آنتی بیوتیک مصرفی خودتان با پزشک مشورت کنید. از جمله عوارض مصرف بی رویه و بدون دلیل آنتی بیوتیک قبل از مراجعه به دندانپزشک، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• درد و سوزش معده

یکی از مشکلات رایج در اثر مصرف آنتی بیوتیک قبل از اقدامات دندانپزشکی، درد و سوزش معده است. افرادی که سیستم گوارش و معده حساسی دارند، معمولا به مصرف آنتی بیوتیک واکنش نشان می دهند. البته میزان درد و سوزش معده بستگی به عوامل بسیار متنوعی دارد و اگر دوز آنتی بیوتیک افزایش پیدا کند، احتمال بروز این مشکل نیز افزایش پیدا خواهد کرد. اگر معده حساسی دارید و باید از آنتی بیوتیک استفاده کنید، بهتر است حتما غذا و آب فراوان به همراه آنتی بیوتیک بخورید تا معده شما اذیت نشود.

• مشکلات گوارشی

یکی دیگر از مشکلات رایج که در اثر مصرف آنتی بیوتیک قبل از اقدامات دندانپزشکی به وجود می آید، مشکلات گوارشی است. سوء هضم، درد معده و سوزش آن، احساس تهوع، داشتن اسهال و … همگی می توانند جزء مشکلات گوارشی رایج برای افرادی باشند که اقدام به مصرف آنتی بیوتیک ها می کنند.

• افزایش مقاومت در برابر آنتی بیوتیک ها

آنتی بیوتیک ها که برای کشتن باکتری ها مورد استفاده قرار می گیرند، تاثیر زیادی روی باکتری ها دارند. اما جالب است که بدانید هر چقدر مصرف آنتی بیوتیک در بدن افزایش پیدا کند، مقاومت بدن برای مصرف آنتی بیوتیک نیز زیاد خواهد شد. در این صورت است که می گوییم بدن نیاز به مصرف آنتی بیوتیک ها با دوز بیشتر برای مقابله با باکتری های مختلف دارد.

• کاهش مقاومت سیستم ایمنی بدن

متاسفانه آنتی بیوتیک ها در کنار اینکه می توانند باعث درمان بیماری های عفونی شوند، عملکرد سیستم ایمنی بدن برای مقابله با بیماری های مختلف را نیز تحت تاثیر قرار می دهند. بنابراین، اگر به صورت بی رویه و بدون دلیل از آنتی بیوتیک ها استفاده کنید، با دست خودتان مقاومت سیستم ایمنی بدن خودتان را پایین آورده اید.

لیست ۱۰ مورد از پردرآمدترین کشورها برای دندانپزشکان را می دانید؟

از کجا بفهمیم نیاز به مصرف آنتی بیوتیک قبل از اقدامات دندانپزشکی داریم؟

برای اینکه متوجه شوید نیاز به مصرف آنتی بیوتیک قبل از اقدامات دندانپزشکی دارید یا خیر، هیچ راهی به جز مشورت با دندانپزشک یا پرستار وی نیست. متاسفانه، دیده شده است که برخی از افراد چون می دانند که دندانشان عفونی است، اقدام به مصرف آنتی بیوتیک قبل از جراحی یا ترمیم دندان ها می کنند. اما پس از مراجعه به دندانپزشک، متوجه می شوند که نیازی به مصرف آنتی بیوتیک نداشتند. چون یا آنقدر عفونت دندان پیشرفت نکرده بوده است که نیاز به آنتی بیوتیک داشته باشد یا مصرف آنتی بیوتیک برای رفع باکتری های موجود در دندان، فایده ای نداشته است.

بنابراین، برای مصرف آنتی بیوتیک قبل از اقدامات دندانپزشکی، حتما با دندانپزشک خود مشورت کنید. همچنین، نوع آنتی بیوتیک نیز می تواند تاثیر زیادی روی عملکرد آن داشته باشد. پس قرار نیست که از هر نوع آنتی بیوتیکی برای رفع عفونت دندان استفاده کنید. اگر دندانپزشک توصیه به مصرف آنتی بیوتیک دارد، حتما مطابق با دستورالعمل آن پیش بروید و اقدام به مصرف آنتی بیوتیک کنید.

چه نوعی آنتی بیوتیکی را قبل از مراجعه به دندانپزشک مصرف کنیم؟

همانطور که اشاره کردیم، هر یک از انواع آنتی بیوتیک ها می توانند برای کشتن برخی از باکتری ها مورد استفاده قرار گیرند. بنابراین، برای انتخاب نوع آنتی بیوتیک، باز هم باید با پزشک مشورت کنید. البته برخی از آنتی بیوتیک ها می توانند طیف وسیعی از باکتری ها را تحت تاثیر قرار دهند. بنابراین، مصرف این آنتی بیوتیک ها برای کنترل عفونت های شدید بیشتر توصیه می گردد. لذا مصرف آنتی بیوتیک قبل از اقدامات دندانپزشکی را با مشورت انجام دهید.

روش های کاهش عفونت دندان و لثه بدون نیاز به مصرف آنتی بیوتیک

روش های کاهش عفونت دندان و لثه بدون نیاز به مصرف آنتی بیوتیک - مصرف آنتی بیوتیک قبل از اقدامات دندانپزشکی

طبق توضیحات داده شده، در برخی از موارد مصرف آنتی بیوتیک قبل از اقدامات دندانپزشکی به ضرورت تبدیل می شود. گاهی مراجعین باید به مدت 1 هفته یا بیشتر اقدام به مصرف آنتی بیوتیک کنند و دوباره از دندان خودشان عکس بگیرند. در صورتی که التهاب و تورم دندان کاهش پیدا کرده بود، می توان اقدامات درمانی را انجام داد. در غیر این صورت لازم است که دوباره طی یک دوره مشخص آنتی بیوتیک ها مورد استفاده قرار گیرند. ولی در صورتی که مصرف آنتی بیوتیک برای عفونت دندان ضروری نباشد، می توان از روش های مختلف دیگری نیز برای کاهش عفونت های دندانی استفاده کرد که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم.

• قرقره کردن آب نمک. قرقره کردن آب نمک می تواند برای کنترل عفونت دندان و پیشگیری از شدید شدن آن، موثر باشد.
  • قرقره کردن آب و جوش شیرین. برخی از افراد توصیه می کنند که برای کاهش عفونت از جوش شیرین و آب استفاده کنید. با این حال اگر جوش شیرین در دسترس شما نیست، می توانید از آب نمک استفاده کنید.
  • عدم خوردن غذاهای سفت. غذاهای سفت می توانند باعث افزایش درد در ناحیه دارای عفونت شوند. بنابراین، سعی کنید که از مصرف غذاهای سفت جلوگیری کنید.
  • مسواک زدن. مسواک زدن با یک مسواک نرم در ناحیه عفونی شده، راه حل مناسبی است و می تواند از پیشرفت عفونت، جلوگیری کند.

سخن پایانی

اگر به دنبال مصرف آنتی بیوتیک قبل از اقدامات دندانپزشکی هستید، توصیه می کنیم که این مقاله را دقیق تر مطالعه کنید. چون تنها در برخی از موارد افراد نیاز به مصرف آنتی بیوتیک قبل از انجام مراحل درمان های دندانپزشک دارند. هرگز بدون مشورت پزشک و بدون دلیل اقدام به مصرف آنتی بیوتیک نکنید. چون آنتی بیوتیک ها بار زیادی را به کلیه، کبد و دستگاه گوارش شما وارد می کنند.

اگر از مطالعه این مطلب لذت بردید، می توانید آن را در شبکه های اجتماعی خود به اشتراک بگذارید تا دوستان شما نیز از آن بهره ببرند.