مقالات فیروز دنتال

راهکارهای کاهش ترس کودکان از تجهیزات دندانپزشکی کدام اند؟

راهکارهای کاهش ترس کودکان از تجهیزات دندانپزشکی

راهکارهای کاهش ترس کودکان از تجهیزات دندانپزشکی می تواند به آنها کمک کند تا بتوانند در مواجهه با این محیط عملکرد بهتری داشته باشند. این که کودکان با افراد بزرگسال متفاوت هستند بر کسی پوشیده نیست. به همین دلیل هم انتظار نمی رود که بچه های کوچک با قرار گرفتن در محیط های مختلف و دیدن تجهیزات دندانپزشکی از جمبه یونیت دندانپزشکی یا همان صندلی که روی آن باید بنشینند، همان واکنشی را از خود نشان دهند که بزرگ ترها بروز می دهند. کار کردن برای کودکان با بزرگسالان متفاوت است و نیاز به توجه به مسائل و شناخت روحیات آنها دارد.

ترس یکی از رایج ترین واکنش هایی است که بچه ها در زمان مراجعه به پزشک و به ویژه دندانپزشکی از خودشان نشان می دهند. به دلیل ناشناخته بودن این محیط نمی توان انتظاری بیشتری از آنها داشت. اما دست یافتن به راهکارهایی می تواند از ترس آنها بکاهد و به آنها کمک کند که بتوانند برای درمان با دندان پزشک همکاری کنند. در ادامه به راهکارهای کاهش ترس کودکان از تجهیزات دندانپزشکی اشاره شده است.

انواع ترس در کودکان

برای پیدا کردن راهکارهای کاهش ترس کودکان از تجهیزات دندانپزشکی باید ابتدا با انواع ترس های آنها آشنا شد. انواع ترس در کودکان شامل موارد زیر می شود:

  • ترس از تاریکی
  • ترس از موجودات عجیب ‌و غریب
  • ترس از صدای باد یا رعد و برق
  • ترس از خواب‌ بد و کابوس
  • ترس از افراد غریبه
  • ترس از جدایی از پدر و مادر
  • ترس از تنهایی
  • ترس از ماسک
  • ترس از حیوانات
  • ترس از حمام و سرویس بهداشتی
  • ترس از دکتر و دندان ‌پزشک

در میان انواع ترس های کودکان می توان ترس از دکتر و دندان پزشک و البته تجهیزاتی را که در چنین محیط هایی یافت می شود دید. به همین دلیل هم رسیدن به راهکارهای کاهش ترس کودکان از تجهیزات دندانپزشکی اهمیت بسیار زیادی می یابد.

روش جدید تزریق داروی بی حسی برای دندان چیست؟

دلیل ترس کودکان از دندانپزشکی و تجهیزات آن

 دلیل ترس کودکان از دندانپزشکی و تجهیزات آن + کشف راهکارهای کاهش ترس کودکان از تجهیزات دندانپزشکی

کشف راهکارهای کاهش ترس کودکان از تجهیزات دندانپزشکی می تواند در جلب رضایت مراجعه کنندگان مؤثر واقع شود. چیزی که به طور قطع کودکان در زمان مراجعه به دندانپزشکی به آن فکر می کنند این است: «من از دندون پزشک خوشم نمی آد، من کارهای اون رو دوست ندارم. به من آمپول می زنه و از من می خواد که روی یک وسیله بزرگ و ترسناک بشینم.»

ترس از پزشکان و دندان پزشکان یکی از رایج ترین ترس های کودکان و در مواردی حتی بزرگسالان است. یکی از محققان نظرش درباره این ترس این است که قرار گرفتن در چنین محیط هایی برای آنها تداعی کننده درد است. به همین علت است که بچه ها از همان اتاق انتظار نا آرام می شوند و ممکن است واکنش های خوبی از خودشان نشان ندهند.

یکی از راه های کاهش ترس در کودکان پیدا کردن دلیل ترس آنها است. یکی از مسائلی که موجب ترس کودکان در محیط دندانپزشکی می شود سر و صداهایی است که ابزارها و تجهیزات آن ایجاد می کند. گاهی این ترس ریشه در موقعیت آن کودک دارد. ممکن است نخستین باری که کودک در این محیط بوده است خاطرات خوبی از آن برایش خلق نشده باشد. تجدید آن خاطرات می تواند برای کودک وحشت آور باشد. والدین و همچنین دندان پزشک ها باید به اولین تجربه کودکان از این محیط توجه زیادی داشته باشند.   

راهکارهای کاهش ترس کودکان از تجهیزات دندانپزشکی برای والدین

راهکارهای کاهش ترس کودکان از تجهیزات دندانپزشکی برای والدین

راهکارهای کاهش ترس کودکان از تجهیزات دندانپزشکی تنها برای دندان پزشک ها نیستند. دندانپزشکی برای کودکان کمی پیچیده تر از بزرگسالان است. کار با افراد بزرگسال دارای دو ضلع دندان پزشک و فرد بیمار است. اما در زمان کار با کودکان علاوه بر کودکان و دندان پزشک نقش والدین را نمی توان نادیده گرفت. البته این نقش را هر کسی که کودک را برای درمان به دندانپزشکی می برد می تواند ایفا کند و لزوماً والدین نیستند.

در صورتی که دندان پزشک نتواند کودک را برای درمان با خود همراه کند، کودک به طور قطع به کسی که با او برای درمان مراجعه کرده است پناه می برد و ممکن است از ادامه درمان سر باز زند. اقدام های اولیه و راهکارهای کاهش ترس کودکان از تجهیزات دندانپزشکی می تواند کمک کننده باشد:

  • یکی از مهم ترین وظیفه در این زمینه بر عهده والدین است. اگر آنها در حین صحبت های خود کودک را از دکتر و آمپول ترسانده باشند، نمی توانند انتظار واکنش مناسب از آنها داشته باشند. بزرگ ترها نباید از این ترفند به عنوان ابزاری برای دعوت کردن آنها به سکوت یا دست برداشتن از خواسته هایشان استفاده کنند.  
  • صحبت کردن با آنها و دادن اطلاعاتی که در سطح درکشان است می تواند از استرس و ترس آنها بکاهد.
  • خرید کتاب هایی که آنها را با وظایف دندان پزشک ها و کاری که آنها انجام می دهد آشنا کند می تواند کمک کننده باشد.
  • دادن اطلاعاتی درباره تجهیزاتی که در محیط وجود دارد نیز می تواند منجر به کاهش ترس کودکان شود.
  • یکی از کارهایی که والدین می توانند برای کم کردن ترس کودکان در اتاق انتظار انجام دهند این است که برای او کتاب بخوانند یا داستان بگویند و او را از این فضا دور کنند.

آیا مصرف آنتی بیوتیک قبل از اقدامات دندانپزشکی ضروری است؟

راهکارهای کاهش ترس کودکان از تجهیزات دندانپزشکی برای دندان پزشکان

از مهم ترین راهکارهای کاهش ترس کودکان از تجهیزات دندانپزشکی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • رفتار دندان پزشک تأثیر زیادی در پذیرش کودکان و کم کردن ترس آنها دارد.
  • دندانپزشکی که با علم روان شناسی برای مقابله با کودکان و ترس آنها آشنایی داشته باشد، می تواند موفق تر عمل کند. او می تواند با حرف زدن در او اطمینان خاطر و احساس آرامش به وجود آورد.
  • دندانپزشکی که بتواند از همان ابتدا ارتباط خوبی با کودک برقرار کند، می تواند مراحل بعدی را بهتر پشت سر بگذارد. او می تواند با دردسرهای کمتری کودک را به همکاری دعوت کند.
  • شاید بتوان یکی از مهم ترین و اصلی ترین راهکارهای کاهش ترس کودکان از تجهیزات دندانپزشکی را ایجاد محیط کودکانه و شاد و مناسب برای سن آنها دانست. استفاده از تجهیزات در اندازه آنها و همچنین به کار بردن رنگ در محیط می تواند در به وجود آمدن رابطه بین کودک و محیط و کاهش ترس او از تجهیزات مؤثر باشد.

هر چقدر که محیط دندانپزشکی کودک پسند تر باشد، او در آن احساس شادی و امنیت بیشتری خواهد کرد. استفاده از تجهیزاتی که اندازه آنها مناسب کودکان باشد، می تواند یکی از بهترین این راهکارها به شمار رود.

یکی از اشتباهاتی که ممکن است والدین در این زمینه مرتکب شوند این است که کودک خود را به دندانپزشکی که خودشان می روند ببرند. در صورتی که محیط دندانپزشکی برای کودکان باید کاملاً متفاوت از بزرگسالان باشد. از راهکارهای کاهش ترس کودکان از تجهیزات دندانپزشکی می توان به این مسئله اشاره کرد که والدین بهتر است از تجربه های خود برای کودکان نگویند و اطلاعاتی درباره فرآیندهای درمانی خودشان و دردهایی که کشیده اند توضیحی به آنها ندهند. وجود یونیت دندانپزشکی مخصوص کودکان در مطب مسئله ای بسیار مهم تلقی می شود.

دیگر راهکارهای کاهش ترس کودکان از تجهیزات دندانپزشکی

دیگر راهکارهای کاهش ترس کودکان از تجهیزات دندانپزشکی برای دندانپزشکان

یکی از راهکارهای کاهش ترس کودکان از تجهیزات دندانپزشکی همراهی والدین با کودکان در تمام مدتی است که دندان پزشک مشغول کار است. وجود والدین می تواند امنیت ذهنی برای آنها فراهم کند. خوب است که والدین پیش از نیاز به درمان و برای آشنایی با محیط کودکان را به دندانپزشکی ببرند. کودکانی که درد نداشته باشند و لازم نباشد که درمان جدی روی دندان ها صورت گیرد، راحت تر با محیط ارتباط برقرار خواهند کرد. 

هم دندان پزشک و هم والدین باید در انتخاب کلمات خود برای صحبت کردن با کودک دقت کافی را به خرج دهند. به کار بردن کلماتی مانند درد یا آمپول می تواند ترس آنها را بیشتر کند. خوب است که والدین پیش از اولین مراجعه خود به دندانپزشکی چنین نقشی را برای کودک خود بازی کنند. این کار می تواند از ترس او بکاهد. بهتر است در حین این کار درباره فرآیند درمان چیز به او نگویید و درباره عملیاتی که قرار راست روی دندان او صورت گیرد حرفی به میان نیاورید. 

شاید بتوان یکی از بهترین راهکارهای کاهش ترس کودکان از تجهیزات دندانپزشکی را آشنا کردن او با محیط دانست. دندان پزشک می تواند با آرامش محیط و تجهیزات را به او معرفی کند و بعد او را وارد فرآیند درمان کند.  

سخن پایانی

راهکارهای کاهش ترس کودکان از تجهیزات دندانپزشکی کمک می کند که روند درمان برای همه با آرامش بیشتری پیش برود. در مواردی که والدین می دانند که کودکشان دارای روحیه حساسی است یا بیماری خاصی دارد، بهتر است با مراجعه یا تماس تلفنی پیشاپیش دندان پزشک را از این مسئله آگاه کنند. علاوه بر راهکارهایی که در بالا عنوان شد، می توان این راهکار را هم نام برد که در صورت لزوم دندان پزشک می تواند کودک را در آغوش والدین و همراهان آنها معاینه کند.

دندانپزشکی که تخصص و تجربه کافی در این زمینه را کسب کرده باشد، به طور حتم می تواند در درمان کودکان موفق تر عمل کند. ضمن این که این کار را در آرامش و بدون اضطراب کمتری انجام دهد. ناآرامی کودکان می تواند به هدر دادن زمان منجر شود و حتی ممکن است درمان مراجعه کننده های بعدی را هم مختل کند. عمل کردن به راهکارهای کاهش ترس کودکان از تجهیزات دندانپزشکی به طور حتم مؤثر خواهد بود.

اگر از مطالعه این مطلب لذت بردید، می توانید آن را در شبکه های اجتماعی خود به اشتراک بگذارید تا دوستان شما نیز از آن بهره ببرند.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *